Optimaal presteren en duurzaam succes voor topatleten en high performers

Overspannen voorkomen

In Nederland ervaart één op de zes medewerkers burn-out klachten. Dit is een gevolg van stress en overspannenheid die na verloop van tijd tot depressie of burn-out kan leiden. Het komt dus niet zomaar op, het is een proces dat op verschillende momenten voorkomen kan worden. Omdat dit traject over een flinke periode verloopt wordt het niet altijd tijdig opgemerkt. Spanning en stress maken we allemaal mee, wanneer de stress-factoren niet verdwijnen kan het na verloop van tijd een serieuze aandoening worden. Voordat je aanklopt bij de coaches van Ballance geven we alvast vijf praktische tips om overspannenheid te voorkomen.

1

Schrijven biedt rust in je hoofd

“Van je af schrijven” is een bekende uitdrukking. Je hoeft geen auteur of dichter te zijn om jouw gevoelens op te schrijven. Schrijven kan spanning enorm doen afnemen. Er is een onderzoek uitgevoerd waarbij studenten voor het afleggen van een examen eerst hun onzekerheden noteerden. Deze groep bleek tijdens het examen beter te presteren en waren meer ontspannen.
2

Ga even weg van huis

Hoewel je eigen huis comfort en vertrouwen biedt, kunnen de muren op een gegeven moment op je afkomen. Door een wandeling te maken in de natuur of beter nog een paar nachtjes van huis te gaan kun je veel zorgen van je afzetten. De spanning die uit je lichaam komt blijft in huis hangen. Iedere kamer, elk meubelstuk of object herinnert je aan je negatieve gevoelens. Door de woning even te verlaten kun je deze negativiteit laten wegvloeien.
3

Geen 24-uurs economie voor het individu

Het kan heel handig zijn dat winkels 24/7 geopend zijn, toch zul je daar niet iedere dag dezelfde werknemers aantreffen. Als je niet in staat bent minimaal twee dagen vrij te nemen van je werk en verplichtingen, dan loop je veel risico op stress. Dit geldt niet alleen voor medewerkers, ook ondernemers lopen gevaar voor burn-out als ze stress triggers niet vermijden. Die smartphone kan ook een keertje op ‘mute’.
4

Neem letterlijk afstand van een situatie

en kijk om je heen. Het is uit onderzoek gebleken dat werknemers die af en toe fysieke afstand nemen van het beeldscherm aanzienlijk meer ontspannen zijn. Dit geldt overigens ook voor andere situaties. Door enkele stappen achteruit te nemen kun je het geheel beter overzien en dat biedt direct rust.
5

Ontspanning en inspanning moeten in balans zijn

Je kunt overspannenheid voorkomen door je minder vaak in te spannen. Dit lijkt eigenlijk heel vanzelfsprekend, toch hebben veel mensen hier moeite mee. Je wordt direct onrustig wanneer je even een adempauze neemt, dat is toch verloren tijd? Deze ontspanning is juist een zeer gezonde manier om balans te zoeken, je kunt hiermee de interne accu weer snel opladen.
shape

Bovenstaande tips kunnen uitval van werknemers reduceren, meer plezier in het leven brengen en relaties versterken. Wanneer je stress of spanning ervaart die je niet van je af kunt schudden neem dan contact op met de coaches van Ballance. Wij helpen je graag verder.

Onze coaches