Optimaal presteren en duurzaam succes voor topatleten en high performers

Burn-out voorkomen

Het fenomeen burn-out komt steeds vaker voor. Er zijn zoveel prikkels en stress factoren die op den duur kunnen leiden tot burn-out. Toch hoeft het in veel gevallen niet zover te komen. Er zijn vaak zichtbare of voelbare symptomen die niet alleen de persoon zelf kan waarnemen, vaak kan de omgeving zien dat er iets aan de hand is. Langdurig overspannen gedrag kan leiden tot depressie of burn-out. Dit zijn aandoeningen die aanzienlijk meer hersteltijd nodig hebben dan stressklachten. Voorkomen van depressie en burn-out is beter dan genezen. Hoe je dat voorkomt, lichten we op deze pagina in het kort toe.

shape

Wees alert op de signalen

Als eerste is het goed om de signalen te herkennen. De meeste symptomen zijn veel voorkomend en normaal gesproken van korte duur. Wanneer de symptomen langer dan zes maanden voortduren kan overspannenheid overgaan in burn-out. Hier zijn een aantal signalen om op te letten:

  • Altijd moe en slecht kunnen slapen
  • Prikkelbaar gedrag en opvliegendheid
  • Snel emotioneel, bijvoorbeeld door spontaan in huilen uit te barsten
  • Vage pijnklachten en spierpijn die niet overgaat
  • Moeite met concentreren op een onderwerp
Neem contact op
shape

Hoewel werk niet altijd de oorzaak is, kan een baan zowel de problemen verergeren als zorgen voor de oplossing. In het kader van duurzame inzetbaarheid is het van belang dat werkgevers in de gaten houden of medewerkers niet alleen goed functioneren, maar vooral met plezier op het werk verschijnen. Soms zijn het de arbeidsomstandigheden die ten grondslag liggen aan de problemen, soms problemen in de persoonlijke levenssfeer of beide. In alle gevallen kan de werkgever een belangrijke rol spelen door een snelle interventie om zo burn-out en een lang hersteltraject te voorkomen.

shape

Het begint met stress

Stress is een vorm van spanning. Het is geen zwakte, maar vaak een teken dat iemand begaan is met zijn omgeving, alert is en actief reageert op nieuwe situaties. Naast de mentale last ontstaan er na verloop van tijd ook fysieke problemen, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn en spierpijn die met een aspirine of massage nauwelijks te verlichten zijn. Want de oorsprong van de fysieke problemen blijft onbehandeld.

Zoek de aard van het probleem op

Door te ontdekken waar de stress is ontstaan en die problematiek aan te pakken kan worden voorkomen dat stress en overspannenheid uitloopt in burn-out.

shape

Vraag om hulp

Burn-out kan iedereen overkomen, het is een gevolg van jouw perceptie op externe factoren die daardoor kans krijgen om te groeien. Door spanningen binnen te houden los je de stress triggers niet op, door de klachten te benoemen en te delen is de eerste stap gezet. Meld jouw klachten bij jouw vertrouwenspersoon op je werk, partner, familie of vrienden en neem contact op met Ballance voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Aanmelden